Volg ons

Simply enter your keyword and we will help you find what you need.

What are you looking for?

Good things happen when you narrow your focus
Welcome to Conference

Write us on info@evently.com

Follow Us

  /  Digital Sports Day   /  Manchester United: Driving global reach & engagement

Manchester United: Driving global reach & engagement

De cijfers zijn indrukwekkend. Ruim 650 miljoen volgers op digitale kanalen, verantwoordelijk voor bijna 50% van de totale interacties van alle Premier League clubs en meer online engagement dan de meeste bekende popsterren van het moment Justin Bieber en Taylor Swift… bij elkaar! Maar hoe zet Manchester United engagement in het behalen van hun sportieve doelstellingen?

De doelstelling van de grootste voetbalclub van de wereld is helder: “to be the best football club in the world on and off the pitch.” De successen op het veld worden vanzelfsprekend gemeten in goals, in punten en in trofeeën, maar welke strategie volgt de club buiten de lijnen om succesvol te zijn? Richard Arnold, United’s managing director, geeft aan dat zij de engagement met hun enorme fanbase inzetten in hun commerciële proposities.

“Ons zakelijk succes is alleen mogelijk door de enorme betrokkenheid van onze fans”- Richard Arnold, managing director Manchester United

Succesvolle samenwerkingen
Als voorbeeld wordt de samenwerking met een van de meest invloedrijke studio’s in de wereldwijde filmindustrie, 20th Century Fox, aangehaald. Een partnership waarin de kanalen van Manchester United werden ingezet om met gezamenlijk gecreëerde branded content de release van 10 nieuwe film te promoten. Met een totaal bereik van ruim 500 miljoen mensen, meer dan 100 miljoen video views en een engagement die soms 59x hoger lag dan op de eigen kanalen van de filmstudio zijn de resultaten verbluffend.

Met dit bereik en de ongekende engagement op hun digitale kanalen beschikt Manchester United over waardevolle instrumenten in de strijd om het publiek. Welke kan worden ingezet voor de club zelf of in zeer lucratieve commerciële samenwerkingen met partners. Een andere innovatieve case is de digital kit in samenwerking met kledingsponsor Adidas en game producent EA. Als eerste club heeft Manchester United een digitale versie van het wedstrijdtenue ontwikkeld en uitgebracht in FIFA2018. Het allereerste bericht op Facebook leverde direct miljoenen interacties op.

A Manchester heartbeat, but a global pulse
Er is een opvallend verschil tussen hoe de fans van Manchester United en andere voetbal grootmachten in de wereld zoals Real Madrid of Bayern München betrokkenheid tonen. Bij die clubs hebben de “most engaged posts” altijd betrekking op een van hun topspelers. In Manchester is de afhankelijkheid van hun spelers veel kleiner. In hun top 10 van “most engaged posts” gaat het in 80% over de club. De fans voelen zich dus vooral verbonden met de club en daarna pas met de spelers. Hierdoor kun je dus buiten de lijnen toch succesvol zijn, ondanks dat de resultaten op het veld tegenvallen. Ondanks dat het laatste kampioenschap alweer 6 seizoenen geleden is, stijgt de omzet en het aantal partners dat zich verbindt aan het merk Manchester United.

Wat zijn de uitgangspunten achter deze succesvolle strategie? Manchester laat in contact met hun fanbase zien waar zij als club voor staan. Met een consistente tone of voice delen zij hun boodschappen geoptimaliseerd voor de kanalen en platformen die worden ingezet en in de specifieke taal en land van de ontvanger. “Think globally, act locally” geeft Arnold aan, “We describe as being a Manchester heartbeat, but a global pulse”

Door het creëren van inzicht, het analyseren van alles wat ze doen en het gebruik van de juiste tools is men in staat om exact in te spelen op de behoefte van hun fans wereldwijd. Deze kracht straalt ook uit over de spelers zelf. De aankondiging van Alexis Sanchez afgelopen zomer creëerde 75% meer engagement dan het twitter bericht van PSG naar aanleiding van de komst van Neymar, de grootste transfer ooit. Bovendien zorgde dit bericht voor een stijging van gemiddeld 80% op de social media kanalen van Sanchez zelf.

Het mag duidelijk zijn dat de digitale inspanningen van Manchester United om ook buiten het veld de beste club te zijn positief bijdragen aan de commerciële doelstellingen. Inmiddels heeft de club een omzet van bijna 700 miljoen euro en is daarmee de grootste club in de wereld.

Op de hoogte blijven van de laatste digitale ontwikkeling binnen de sport? Schrijf je dan nu in voor de Digital Sports Update